Да си кмет не е професия, а призвание

(30.06.2010 - интервю за БНР)

„Вярвам в доброто, което по рождение е заложено у всеки човек”, убедена е Маргарита Гутева.

Всеки от нас води житейски битки. Те се разгръщат в семейството, в службата, на улицата… В сърцето на София една дама ежедневно води тези, но и други битки – за справедлива защита на интересите на около 41 хиляди софиянци – жители на столичния район „Средец”. Прави го от 2007 година, когато спечели кметското място. „Винаги съм се стремяла към справедливост и независимост. Затова и след като години наред работех в държавни предприятия, на длъжности, свързани с образованието ми на строителен инженер, се захванах с частен бизнес. Основах агенция за недвижими имоти. Сблъсквала съм се нееднократно с бюрократизма, с най-различни неуредици. Винаги обаче са ме вълнували проблемите на София. Пътувала съм доста и няма да скрия, че ме е боляло като съм виждала колко по-уредени са останалите европейски столици. Така назря решението ми да преустановя заниманията си с бизнес и да се кандидатирам за кмет. И успях – казва Маргарита Гутева! – За мен кмет не е професия, това е по-скоро призвание и избор. Затова, където и да ходя по света по време на лични пътувания, аз винаги се заглеждам в това как е уреден градът, където се намираме, как е устроено движението, озеленяването и т.н. Интересувам се също така за това какво и как се прави за реставрацията на архитектурните паметници… Човек винаги може в многообразието от идеи и мнения, с които се среща, да избере и нещо, приложимо за себе си, в случая като кмет – за общината. Една от темите, които особено ме вълнуват и са „болни” за мен като кмет на централен столичен район е реставрацията и съхранението на намиращите се на територията на района сгради – паметници на културата. През 2008 година учих в „Българско училище за политика”. Последният модул на обучението беше така нареченият „Летен университет по демокрация” в Страсбург. Бях възхитена от начина, по който в този град историческите сгради са прекрасно реставрирани и се поддържат. Там между трамвайните релси расте прекрасна, зелена трева. Помислено е за всичко. Иска ми се да видя някой ден и София такава…”

© Снимка: Диана Христакиева
Някои от емблематичните сгради за район „Средец”, чийто кмет е инж. Маргарита Гутева.

Трафикът, чистотата, общественият ред, частните и обществени интереси – всички те са в полезрението на кмета. Една от битките, които води инж. Гутева, е за реставриране и съхранение на старинните сгради на територията на община „Средец”. Битката не е никак лека, особено, когато се налага да се противопоставя на приетия градоустройствен план, но пък си струва, защото подобни сгради са безценни като история и дух. „Виждането ми е, въпреки кризата, район „Средец” да се развива като модерен и конкурентен културно-образователен, бизнес и туристически център в сърцето на София с национално и европейско значение, запазил богатото си културно-историческо наследство.” – обяснява Маргарита Гутева. И напомня, че София , в чийто център е община „Средец”, е една от най-древните европейски столици с над 7000 годишна история. В района на общината се намира Ротондата „Свети Георги“, построена през ІV век и смятана за най-старата запазена сграда в София. Сред другите емблематични за столицата сгради и места, намиращи се на територията на район „Средец”, са Народното събрание, Военният клуб, Българската академия на науките, Българската народна банка, Народният театър „Иван Вазов“, Софийският Университет „Св. Климент Охридски”, един от най-големите паркове в столицата – Борисовата градина и пр. „Градът ни и районът, чийто кмет съм, са повод за гордост, но не и поведението на някои от софиянци и гости на столицата от провинцията – смята Маргарита Гутева. – Мисля, че трябва да се промени манталитетът на някои хора. Да се научат да не приемат като даденост всичко онова, което ги заобикаля – било то паркове, ремонтирани сгради и улици и т.н , а да ги ценят и пазят. В крайна сметка всички сме едно и от всеки един, в случая от гражданите и гостите на столицата, зависи тя да бъде чисто и приятно за живеене място. И сега при мен има огромна папка с преписи на актове за замърсяване на околната среда. Това е недопустимо, ако искаме да се наречем европейски граждани с европейско мислене и съзнание…”

© Снимка: Диана Христакиева

Сверяването на часовника с работата на кметовете както на съседни на България страни, така и на европейските столици, е едно от нещата, които се стреми да прави като кмет и Маргарита Гутева. Програмите за обменни обучения на служители на общините тази година са силно съкратени и все пак: „Още преди години район „Средец” е подписал споразумение за сътрудничество с една от общините на Будапеща – казва тя. – Наесен ни предстои семинар-обучение в Будапеща по линия на местната комисия за борба с противообществените прояви на малолетни, на който ще има представители от нашата община. Предстои също така подписването на меморандум за сътрудничество с един от районите на нашата съседка Турция, а именно – Бейоглу. Най-вероятно към края на годината подобен меморандум за обмяна на опит и сътрудничество ще подпишем и с Италия. Сега предстои посещение на група общинари от Китай, които поискаха среща, за да видят какво сме постигнали ние в областта на обслужването на гражданите, на работата ни като община.”

Маргарита Гутева не крие, че ежедневието й е изключително натоварено. Признава, че стремежът и работата на общината да е абсолютно прозрачна, а диалогът с хората – открит, изисква доста енергия. Свободно време почти не й остава, но стремежът й е да го посвети на 21-годишната си дъщеря, семейството и домашния си любимец – някога бездомна котка, сега доволно мъркаща, обичана писана. Относно хобитата си и начините за справяне с ежедневния стрес, Маргарита Гутева е лаконична: „Отглеждането на цветя, книгите, музиката и разходките сред природата са моите начини за почивка. Другото, което много ми помага в напрегнатото ми ежедневие, е вярата в доброто, което по рождение е заложено във всеки човек.”
Източник: БНР – http://bnr.bg/sites/radiobulgaria/Lifestyle/Meetings/Pages/kmet_Guteva.aspx

Коментари са забранени.

