Не трябва да поскъпва паркирането, а да се подобрява градският транспорт

Маргарита Гутева, кмет на район „Средец“ и общинският съветник Ивайло Йонков споделят идеи как може да бъде решен проблемът с трафика в София. Според тях решението е не да се увеличават таксите за паркиране, а да се подобри качеството на градския транспорт, с който се придвижват около 50 процента от хората.

ИНТЕРВЮ НА ДИМИТРИНА ПАНДУРОВА

– Днес имахте обсъждане – нови идеи, нови решения, има ли нещо ново, което може да се предложи и което да доведе до по-добри решения относно паркирането и трафикът в София?

– М.Г. В район Средец имаме този навик да разговаряме с гражданите да организираме обсъждания на важни за тях теми. Началото го положихме със Закона за етажната собственост и го направихме между първо и второ четене в парламента, т.е. когато той беше в незавършен вид. В момента идеята да проведем това обсъждане възникна не в моята глава, а в главата на новоучредения консултативен съвет – март месец към кмета на район „Средец” беше сформиран граждански консултативен съвет – това е една възможност на гражданите да участват много или малко в управлението, защото местната власт е властта на гражданите, ние сме само техни представители. Така че това беше една инициатива на гражданския консултативен съвет заедно с мен и дадохме възможност хората да споделят, да чуят алтернативни предложения…направи ми впечатление изказването днес (четвъртък) на един младеж, който каза „ние не знаем, че има и друго решение и имам поне тридесет приятели, които биха го подкрепили”. Сега се чудим дали да не направим една подписка по въпроса, защото в центъра положението е наистина трагично.

– И става все по-трагично. Добре, че метрото пуснаха да минава от там. Аз съм сигурна, че много хора вече използват тази алтернатива – спират донякъде с колите си и от там ползват метрото…

– М.Г.И аз се надявам. Всъщност това е една алтернатива за приходящите в София да си свършат работата.

– Всъщност каква е идеята, споделете.

– М.Г.Ще дам думата на г-н Йонков да каже, защото той, съвместно с един екип са разработили някои предложения, които в крайна сметка ще решат не толова паркирането, колкото да няма нужда от толкова много места за паркиране.

– Да, защото те също задръстват центъра.

– М.Г. Така е.

– Аз днес се сетих за „Патриарх Евтимий”, ако бъде пуснат двупосочно, мисля, че ситуацията ще бъде по-добра.

– М.Г. Не, няма да бъде. Задръстванията ще бъдат още по-големи. Там решението е друго. За нас е проблем живущите в центъра да имат решение за себе си. В крайна сметка те плащат едни от най-високите данъци. А няма къде да си паркират колите. Тази наредба за стикерите за паркиране на жувущите беше атакувана в съда и отменена. Тези, които вече имат такива стикери, се възползват от възможността, тези обаче, които нямат, тепърва не могат и да си извадят и да се отворят нови зони и т.н. Това си е проблем, който трябва да намери законодателно решение, защото има разминаване между тази наредба и Закона за движение по пътищата. Не това е най-важното, паркирането. Все пак повечето хора са пешеходци, децата са пешеходци, също майките с бебетата, възрстните хора, инвалидите също се третират като такива. Целта е да освободим за тях тротоарите за движение. В „синята зона”, поне при нас, особено където отремонтирахме тротоарите 2008-2009 г. наслагахме колчета. Но връщаме се до съзнанието на хората. Колчета има, но ги чупят, за да паркират автомобилите.

– Кажете вие за идеите, какви са алтернативите?

И.Й.Трябва да се върнем малко назад в този мандат на Столичен общински съвет (СОС) и по-специално към структурните промени, които бяха гласувани за транспорта и създаване на център за градска мобилност. Казвам структурна промяна…след това минахме през увеличаване на цената на билетчето за градския транспорт, което тогава се твърдеше, че ще реши абсолютно всички проблеми, включително беше отговор на увеличената цена на бензина. Но забележете, в транспорта има един единствен синтетичен показател дали е качествен или некаествен транспортът. Този показател е средна скорост на градския транспорт. Колкото е по-голяма средната скорост, толкова е по-качествен транспортът. Затова самолетите, метрото са качествен транспорт. След като знаем какъв е синтетичният показател, как можем да повлияем върху този показател. Няма как да повлияем с цената на билета, нови структурни промени също няма как да повлияят на това нещо. Ето защо ние изработихме един пакет от мерки, който обгражда отвсякъде проблема и го атакува от всички страни. Това стана с изграждането на т.нар. бус ленти, премехването на „синя зона” и служебен абонамент, премахнати са и стоянки за таксита, изградени са джобовете за контейнери…никакви препятствия по всички трасета на масовия градски транспорт, колите на който участват в движението, но не участват в трафика. Следващото нещо е релсовият градски транспорт – трамваите, да бъдат физически обособени в отделни трасета, а не колите да пречат на движението на трамвая. След това, когато се вдигне средната скорост…забележете, тя беше 12.75 км/час преди три години, в момента е 11 км/час. Тя се влошава. С експертите, с които сме разработили програмата, сме заложили достигане на 20-25 км/час. При достигането на тази скорост, представете си един маршрут, на който има 25 автобуса. В момента сме 11 км/час, ако достигнем 25 км/час колко ще станат автобусите?

– Би трябвало да намалеят.

– И.Й. За това става въпрос. Като намалеят автобусите, ще намалее автопаркът на градския транспорт.

– И ще има възможност за по-нови автобуси…Аз бих ви допълнила. Като казахте за бус лентите, те са място и за велосипедистите също. Въпрос на морал и възпитание.

– И.Й. Всякакви неща, които биха облекчили трафика, трябва да бъдат направени. Ние предложихме ремонтите да се извършват нощем. Трябва да се действа само с рестриктивни мерки, което е вдигането на таксата в „синята зона”, създаването на “зелена” и “жълта” зона. Да, тези мерки съществуват в целия свят, но те са последващи мерки. След като се оправи градският транспорт, след като се даде алтернатива на хората, тогава могат да се въведат тези мерки. Те могат да се въведат много бързо.

– Стигаме до пари.

– И.Й. Ще постигнем големи финансови резерви с този план, защото ако пътно-превозните средства на градския транспорт примерно спаднат с 30 %, тогава ще спаднат разходите от нашите данъци и можем да превърнем в инвестиция появилите се резерви. Аз търся голяма подкрепа в целия общински съвет, да го осмислим този път, да има един хубав дебат, да мине пред софиянци, защото той касае тях. Искам да кажа нещо много важно, специално за жълтата зона. Тя въобще не би трябвало да съществува, аз чух теза, че понеже има много изградени молове и т.нат. и там трябвало да има изградена жълта зона. Да, но аз не знам тези големи магазини да нямат собствен паркинг. Освен всички мерки, трябва да се ограничи това безумие в паркирането и с много строги санкции.

– И някой трябва да следи обаче, защото в България много неща се санкционират, но никой не следи.

– И.Й. Днес един от на-обоснованите въпроси е къде ще паркираме, всеки се пита това. Когато ние забраним паркирането в зелените системи, на тротоарите, тогава предприемачите ще отговорят за търсенето за паркоместа. В тази криза, при тази стагнация на имотния пазар, предприемачите ще започнат да правят подземни или надземни гаражи. Ние сме готови да инвистираме и при това не публични, а частни средства. В големите столици около нас много по-голям е дялът на частните паркинги и в повечето случаи общинските паркинги са само наказателни.

– Всичко това завучи чудесно, но да подредим какво правите първо и как ще продължите, какво като срокове ще им кажете?

– М.Г. Ние не можем да им кажем срокове кога това ще стане. Тази разработка би трябвало да бъде обсъдена в Общински съвет, на нас много ни се иска поне да се проведе дебат, след което тази програма да се разгледа в СОС.

– Може ли пробно да се направи, някъде да се експериментира, да се види какъв ще бъде ефектът, самите хора да го усетят.

– М.Г. Ефектът няма да е толкова голям, ако се направи само някъде.

– И.Й. Защо трябва да пускаме нещо пробно, което имаме в целия свят? Елементарен контрол върху бус лентата могат да упражняват самите шофьори в градския транспорт с едно натискане на копчето, той снима този, който е пред него в бус лентата, защото шофьорът има интерес да се предвижва по-бързо. Вие не знаете за какво текучество става въпрос, вие не знаете на какви рискове са подложени, непрекъснато има инциденти, това са хора, които не издържат повече от 6 месеца.

– Добре, кога започвате дебата, кога ще представите тази идея на СОС, да се действа наистина.

– И.Й. Ние сме представили идеята на г-жа Фандъкова. Но очакваме някакво разбиране за провеждане на този дебат. Дали ще е през транспортна комисия… Ние няма да подкрепим увеличаването на цената за паркиране в „синята зона”, защото преди рестриктивните мерки има щадящи мерки и трябва да се намери баланс. Аз разбирам, че са платени много пари на експерти, за да се създаде тази схема на паркиране, но тя не може да ни реши проблема. Защото гръбнакът на транспорта в града е градският транспорт. 50 % от хората ползват градския транспорт, 22 % от хората ползват всеки ден автомобилите си, 17 % от хората ползват 1 или 2 пъти в седмица автомобилите си. Освен това, голяма част от мерките ни са екощадящи мерки. Ние също предлагаме безплатно паркиране на хибридни автомобили в „синя зона”.

А имаме ли такива?

– М.Г. Има.

– И.Й. И тридесет да са, ние трябва да направим комплимент към тези хора. Както трябва да осигурим достъп на колоездачите освен с велоалеи и майките с количките да имат достъп до метрото и алеите. Трябва да гледаме и в перспектива, трябва да гледаме и моторите. Защото голяма част от софиянци започват да избират мотопедите. Там трябва законодателна промяна. Аз съм говорил с наши депутати да се вдигнат категорията до 125 кубика, защото градовете имат нужда от такова облекчаване.

– Ако позволите една идея, има я в Германия, който е ходил там, може да въведете забрана за влизане на стари коли в центъра.

– М.Г. Ако зависеше от нас, изказвам лично мнение, то не касае София. Аз лично бих забранила такива автомобили въобще в цялата страна с оглед опазване на околната среда.

– Да, но нали знаете, че това би се възприело адски бунтарско.

– М.Г. Това е осъществимо в България в момент на криза.

18.юни.2010 / 20:56
http://tvevropa.com/bg/news/analysis/view/28977

Коментари са забранени.

%d bloggers like this: