Кметът на „Средец“ Маргарита Гутева: Убедих Столична община, че първо трябва да ремонтираме тротоарите и малките улици

Инж. Маргарита Гутева (изрбана миналата есен с листата на „Алианс за София“ – СДС/ДСБ) е първият столичен районен кмет, който ще отчете днес публично дейността си през първите шест месеца от мандата. (На 20 май отчет ще даде и кметът на „Лозенец“ Прошко Прошков). Срещата на Гутева със съгражданите й е в читалище „Славянска беседа“ от 17,30 ч. В понеделник Гутева ще бъде домакин и на онлайн-дискусия с граждани.Те ще могат да задават на живо въпросите си към кмета на района и нейния екип. Отчетът на Гутева е повод да поговорим с нея за проблемите на общината, която обхваща централната част на града, по официални, но далеч не съвсем точни данни в нея живеят 41 000 души и заема площ около 30 ха. На 6 юни районът ще отбележи 20 години от създаването си.



Госпожо Гутева, с какви неудобни въпроси очаквате да ви атакуват жителите на района
?

За един кмет няма неудобни въпроси. Убедена съм, че тази среща с гражданите, която организирам, е начин за установяване на по-ефективна комуникация, за поставяне на проблемите, с които се сблъскват хората от района и така с общи усилия ще вървим към тяхното решаване.

Заканихте се, че ще притиснете новите собственици на къщата на Яблански (бившето китайско посолство) да започнат най-после реставрацията й, и столичани ви приветстваха за това, но май развитие до момента?

Не притискам никого, има закони, а развитие по ситуацията има. В края на февруари направихме проверка на състоянието на сградата заедно с представители на института за паметниците на културата, подготвихме предписания какво трябва да направят собствениците и преди около седмица им беше връчена заповед на кмета Бойко Борисов. Съгласно тази заповед, собствениците трябва да възстановят сградата в първоначалния й вид. В момента текат поставените им срокове за доброволно изпълнение на предписаните им дейности. И стриктно ще следим спазването им.

Предстои ли да връчвате предписания
и за други подобни сгради на територията на „Средец“,като къщата на Данов например, която е пред срутване?

За запазването на паметниците на културата на територията на района ще предприемем всички необходими действия, съгласно Закона за устройство на територията, Закона за паметниците на културата и Закона за изграждане на Столична община. За къщата на Данов на ул. „Славянска“ №5 не може да бъде направено обаче нищо: тя е пред събаряне.С писмо на института за паметниците на културата №4299 от 2004 г сградата е отписана от списъка на паметниците на културата. За този имот има влязло в сила градоустройствено изменение и проект за нова сграда, има решение на петчленен състав на ВАС № 8158 от 21 август 2007г., съгласувано и с НИПК.

Постоянните инвеститорски апетити не стихват, как се справяте с тях, за да се съхрани облика на старата градска част?

На територията на района има над 840 паметници на културата, правим всичко възможно за запазването им и архитектурните ансамбли на територията на района. Затова сме категорично против изграждането на туристически информационен център на пл. „Света Неделя“. Това може би е единственият площад в София, с уникален облик, „несъсипан“ от съвременната архитектура.

Районът обаче се слави с опитите за превземането му от незаконни строежи, колко такива сте спрели досега?

Образуваните за незаконно строителство преписки са над 320. От тях са приключени 264. Премахването на незаконни строежи, съгласно ЗУТ, е единствено в правомощията на районната дирекция по надзор на строителния контрол.След съставяне на констативни актове и протоколи от служителите на района за отстраняване на нарушението и с доброволно изпълнение от страна на нарушителите, са приключени 64 случая. За 92 са издадени заповеди за забрана от строителния контрол. В момента работим по 39 такива преписки.

На територията на „Средец“ има и над 600 опасни сгради.

Опасните сгради на територията на района са картотекирани. За 23 от тях са издадени заповеди по чл.195 и 196 от ЗУТ, като на собствениците е даден точен срок за извършване на необходимите ремонти. След изтичане на този срок, ако предписанията не са изпълнени, ще наложим съответните санкции, определени от закона. 4 къщи са съборени досега и се изграждат нови на тяхно място.

За други 126 опасни сгради са връчени предписания на собствениците, също със срокове и съответно търсене на отговорност при неизпълнението им. От началото на 2008 г. са издадени 76 разрешения за ползване на „тротоарно право“ за ремонт на фасади. 31 фасади са ремонтирани без намеса на района. 21 са завършени, след издаване на наша заповед или предписание. По 19 сгради се работи в момента.

Вие самата живеете на „пъпа“ на София, кой е невралгичният възел на тази част от града и как бихте го „разплели“ като кмет?

Проблемите в централната градска част не са един и два. Засега се опитваме да развързваме по-малките възелчета, като изкърпване на улиците, подмяна на тротоарните настилки, увеличаване броя на местата за паркиране в „синя зона“. Решаването на проблема с паркирането включва и изграждане на подземни паркинги – има готов проект за пространството под парка на НДК между бул.“П.Евтимий“, бул.“Витоша“ и ул.“Фр.Нансен“.

Щe подкрепите ли идеята стадион „Юнак“ (бившия „Дружба“) да се превърне в паркинг, както и да се покрие Перловската река – идеи, които разбуниха професионални и граждански страсти?

Не подкрепям идеята за стадион „Юнак“ да се превърне в паркинг. Теренът и е част от Борисовата градина и трябва да запази характера и функцията на обособена територия със спортно-атракционна функция, съгласно Закона за изграждане на Столична община. Но все пак бих подкрепила под него, подчертавам „под“, да се изгради подземен паркинг.

Що се отнася до идеята за покриване на Перловската река – ще я подкрепя, макар и с огромно съжаление, само ако тя бъде обоснована чрез детайлно проучване на общата комуникационно-транспортна схема на целия град.

Проблемът с паркирането в центъра на София си остава болезнен, вие сте строителен инженер, какви предложения бихте внесли в Столична община?

Разширяването на синята зона внесе малко ред по улиците. В историческия центъра на София трудно би се организирало изграждане на детелини, тъй като е застроен почти изцяло.Това е осъществимо по главните градски артерии като „Цариградско шосе“, „Ботевградско шосе“, бул. „Цар Борис ІІІ“ и др. подобни.

Много или малко са 6 месеца за един кмет ?
Успяхте ли да отучите общинските служители да бъдат „чиновници“? Какво все още куца в административното обслужване?

Шест месеца са и много, и малко. Все пак вярвам, че успях да създам екип, с който да мога да работя нормално. Защото ако някой си мисли, че администрирането на един столичен район е осъществимо чрез авторитарна диктатура на кмета, той просто няма представа за какво става въпрос. Винаги съм наблягала на екипността в работата си.

При нас обслужването на едно гише е факт, на обяд това гише не се затваря. В момента по една програма със съдействието на Столична община предвиждаме да се направи пилотен проект за цифровизация на старите архивни документи от началото на миналия век, за да се облекчи работата на служителите, като в същото време се намалят сроковете, в които гражданите получават необходимата им информация или документи.

Мениджърският опит от частния бизнес ми е полезен и като кмет, защото имам различен начин на мислене. За мен е важно, когато нещо се прави, от него да има резултат, а не да преливаме от пусто в празно. Един пример – в проекта за бюджета за 2008 г. на Столична община за преасфалтиране на бул. „В. Левски“ бяха предвидени 800 хил.лв. Съумяхме да убедим колегите, че за тази година е много по-належащо тези пари да бъдат изразходвани за ремонт на тротоарите и малките вътрешно-квартални улици в центъра.

За конфликт на интереси ли става дума?

Не мисля, че бих допуснала да бъда въвлечена в конфликт на интереси. Моят интерес е гражданите, които ми гласуваха доверие преди 6 месеца да не бъдат разочаровани от кмета, който са избрали.

Имате ли незавоювани битки със Столична община?

Не мисля, че отношенията ни със Столична община са „битки“ – те са по-скоро сътрудничество. И на мен много ми се иска заедно със столичния кмет и общинския съвет да направим така, че София да стане един наистина европейски град. Ние с колегите районни кметове сме готови да си сътрудничим с „шапката“, както вие я наричате, в името на тази цел.

Все пак кой е най-трудният проблем, с който сте се сблъскали досега?

Най-голям проблем за районните кметове е силно централизираната система на местната власт в София. Управлението на един район се определя в общи линии от три фактора – администрация, ресурс и права. Ние, районните кметове, сме най-близко до проблемите на хората. Отговорността е наша, но на практика не разполагаме нито с адекватни правомощия, нито с необходимите ресурси. Мисля, че е необходимо да бъде направен адекватен баланс между начина на избиране на районните кметове и техните действителни правомощия. Необходим е работещ механизъм за децентрализация, включително и финансова – така ще можем много по-ефективно да решаваме проблемите на хората, тъй като ние сме най-близко до тях.

от Луливера Кръстева, http://www.zagrada.bg,
http://www.zagrada.bg/show.php?storyid=497354

Коментари са забранени.

%d bloggers like this: